VERSTAPPEN WINT IN MONACO
Daar is de Nederlander, die vandaag geen moment bedreigd werd en verder uitloopt bovenaan de WK-stand! Fernando Alonso wordt tweede, Esteban Ocon heel knap derde.
78/78
Verstappen komt voor de voorlaatste keer over start/finish!
76/78
Einde verhaal voor Magnussen. Nog een paar rondes!
73/78
Aan full wets heb je nu niet zoveel meer, dus Pérez maakt toch nog maar een laatste pitstop.
71/78
'Ik heb de muur geraakt met de rechter achterkant, kijk even naar de bandenspanning', zegt Verstappen. Hij hoeft de limiet toch niet meer op te zoeken met 25 seconden voorsprong...
69/78
Tsunoda zei al dat hij momenteel geen veilige auto onder zich had en dat wordt nu duidelijk. Hij gaat rechtdoor en ziet ook De Vries passeren. Die moet toch gewoon de pitstraat opzoeken...
69/78
Norris heeft Tsunoda te pakken. Kan teamgenoot Piastri mee voor het laatste WK-punt? Jawel!
Nog 10 rondes!66/78
'This brake sucks', schreeuwtTsunoda over de radio. Classic Yuki, die dus remproblemen heeft met Norris in zijn nek...
65/78
Hamilton komt binnen de seconde van Ocon! Russell vroeg zojuist of hij het niet mocht proberen bij de Fransman, maar nu heeft zijn teamgenoot toch weer de aansluiting gevonden.
63/78
Verstappen loopt weer uit op Alonso hoor. Het gaat alweer over de grens van 20 seconden.
Stroll druipt af...61/78
Alonso is momenteel elke ronde sneller dan Verstappen. Als hij die verkeerde gok nou niet had genomen...
Sainz krijgt nu te horen dat het snel zal ophouden met regenen.60/78
Nu is Magnussen rechtdoor gegaan in Sainte-Dévote. Het is wat allemaal...
De straf van Russell is voor het niet veilig terugkeren nadat hij zelf van de baan was geschoten. Daarna veroorzaakte hij, zo is de lezing van de wedstrijdleiding, de botsing met Pérez.59/78
Pérez gaat naar full wets.
Ondertussen zijn de Mexicaan en Russell 'under investigation' omdat ze niet op de juiste manier terugkeerden op de baan. Russell krijgt in ieder geval 5 tellen aan zijn broek!58/78
De enige coureur die nog altijd op slicks stond, Magnussen, raakt de muur. Daar kon je de klok op gelijk zetten.
57/78
Voor Stroll is het einde verhaal. Hij maakte contact met de muur en verloor zijn voorvleugel. Inmiddels staat hij achter de muur.
56/78
In een oude herhaling zien we dat Verstappen hem vlak voor de tunnel maar nét uit de muur wist te houden aan het einde van zijn stint op mediums. Sainz schuift er elders wel af en dat kost hem een positie.
55/78
Verstappen maakt dan eindelijk de pitstop voor 'groene' banden!
Terwijl Alonso zijn fout toegeeft en ook naar binnen komt voor intermediates...55/78
Dat is ook wat! Alonso besluit naar mediums te gaan. Anderen na hem kiezen nog altijd voor de intermediates. Risico hoor, Aston Martin.
'We hebben inters nodig, inters!', aldus Verstappen.53/78
De eerste coureurs maken hun pitstop voor intermediates. De rest staat nog op droogweerbanden en dat wordt steeds lastiger.
Terwijl Verstappen verder gaat met klagen over zijn banden. Het is simpelweg nog te risicovol om nu te stoppen...53/78
Verstappen krijgt van het team te horen dat hij de call maakt over wanneer ze naar binnen moeten komen.
En het wordt leuker hoor, actie in de chicane!51/78
'Spitting in turn 3', zegt Russell over de radio. Precies wat deze grand prix nodig had.
'Ja, het regent harder en harder.'47/78
Alonso krijgt te horen dat er binnen nu en 15 rondes toch nog wat regen verwacht wordt. We wachten het af...
44/78
'Ik weet niet hoe lang ik dit nog kan volhouden', zegt Verstappen. Die pitstop kan waarschijnlijk niet veel langer worden uitgesteld. Het gat: 8,8 seconden.
Leclerc gaat in ieder geval van hard naar mediums.38/78
Stroll probeert het toch weer een keertje bij Magnussen, waarbij er contact is tussen de twee. De moed is bewonderenswaardig, maar het levert alleen wat schade aan zijn eigen wagen op... En een onderzoek van de wedstrijdleiding voor 'causing a collision'.
37/78
Sainz is compleet over de rooie door de pitstopstrategie van Ferrari. Het team zegt hem dat ze naar binnen waren gekomen om Hamilton voor te blijven, maar de coureur zelf was op Ocon gefocust.
36/78
Pérez heeft zojuist schade opgelopen bij een aanvaring met Magnussen en moet naar binnen komen voor een nieuwe vleugel.
Verstappen: 'De auto is bijna niet meer te besturen in de chicanes.' De voorsprong loopt weer iets op.34/78
Door al het verkeer is de voorsprong van Verstappen op Alonso teruggelopen tot 5,5 seconden... Al komt de Spanjaard daar misschien ook in terecht zo. Verstappen krijgt in ieder geval te horen dat ze nu niet kunnen pitten, want dan liggen ze tweede.
Terwijl Ocon tóch voor Sainz blijft.33/78
Hamilton met een matige pitstop. Leclerc krijgt nu te horen dat hij volle bak moet pushen om na zijn eigen pitstop nog voor de Brit te zitten.
Aiii, Ocon! Die staat te lang stil en lijkt van het podium te gaan vallen.31/78
Verstappen zet Pérez op een rondje!
29/78
'Die band linksvoor ziet er echt niet meer pretty uit', meldt Verstappen over zijn mediums, voordat hij bij een treintje aankomt. Dat kan hem wat tijd kosten, dus misschien is het geen gek idee om snel de pitstop te maken.
26/78
'De bandendegradatie is hoger dan verwacht', vertelt Sainz aan zijn team. Dat hebben we er al meer horen zeggen over de harde band.
En hoe zit het met regen? 'Die kan over 45 minuten vallen, maar de kans wordt kleiner', aldus Sainz' engineer. Bij McLaren melden ze juist dat het al eerder kan gaan vallen...24/78
De leider in de wedstrijd wordt door de regie zo'n beetje het minst van allemaal in beeld genomen. Heel spannend is het ook niet wat Verstappen aan het doen is, een kleine 12 seconden voor Alonso...
De Vries zit op 2,8s van Piastri.21/78
Sainz krijgt te horen dat ze naar binnen komen om later Ocon te grazen te kunnen nemen, maar moet vervolgens toch op de baan blijven.
18/78
Of toch wel! Magnussen pakt Sargeant in Mirabeau Haute! Niet veel later laat de Amerikaan, die geen tractie heeft aan de achterkant, zich in La Rascasse ook piepelen door Stroll en Pérez.
16/78
De klassieke treintjes beginnen zich al te vormen. Vervelend dat het hier praktisch onmogelijk is om in te halen...
13/78
Een ietwat paniekerige Alonso vertelt over de radio dat hij denkt dat hij een leegloper heeft. Het team zegt dat er niets aan de hand is.
11/78
'Laten we hem pushen', zegt Sainz, die zijn zinnen gezet heeft op de P3 van Ocon. Maar de Ferrari-coureur neemt dat vervolgens iets te serieus bij het uitkomen van de tunnel! Hij raakt de Alpine in de chicane en heeft schade!
10/78
Verstappen heeft dus al een aardige marge (3,3 seconden), maar daarachter trekt ook Alonso een flink gat. Ocon zit 10 tellen achter zijn oud-teamgenoot.
Herhaling start
Bekijk hier hoe Verstappen de concurrentie geen kans gaf bij de start. En wat er nog meer gebeurde...
6/78
Terwijl Pérez in vrije lucht lekker aan het stampen is hoor. Hij rijdt al een paar keer de snelste raceronde.
5/78
Jawel, daar is de straf voor Hülkenberg: 5 tellen vanwege 'causing a collision'. Die move aan het adres van Sargeant was ook wel een beetje té.
De Vries zit nog altijd op P12.3/78
Vooraan heeft Verstappen anderhalve seconde te pakken op Alonso. Kan hij op zachtere banden aan een gaatje gaan bouwen?
De wedstrijdleiding meldt ondertussen dat er gekeken wordt naar Russell (mogelijk foute startpositie) en een incident tussen Sargeant en Hülkenberg in bocht 5.2/78
Meerdere mannen zoeken meteen de pitstraat op! Hülkenberg, Zhou en Pérez komen binnen voor harde banden, willen zij helemaal tot het einde gaan? Tterwijl Stroll schade meldt.
Start
De lampen gaan aan, weer uit en we zijn weg! Verstappen is uitstekend weg! De Vries wint aanvankelijk een plekje, maar geeft die ook weer terug aan de McLaren.
Formation lap
Bij het verwijderen van de bandenwarmers zien we dat Max Verstappen op mediums staat en Fernando Alonso de harde band onder zijn auto heeft gemonteerd. Ook Nyck de Vries start trouwens op 'geel'.
Om klokslag 15.00 uur rolt het veld van zijn plek voor de formatieronde! Krijgen we bij de start meteen een aanval van Alonso?Een laatste blik op de WK-stand, met Max Verstappen natuurlijk bovenaan!
1. Verstappen - 119 punten
2. Pérez - 105
3. Alonso - 75
4. Hamilton - 56
5. Sainz - 44Mercedes
Het wordt ook interessant om te zien wat de Mercedessen kunnen vanaf P5 (Lewis Hamilton) en P6 (George Russell). Het team was genoodzaakt om het hele concept van de auto om te gooien en de W14 ziet er compleet anders uit dan bij de vorige grands prix. Hoe doet die wagen het over 78 rondes...?
Celebrities
Natuurlijk zien we weer de nodige bekende gezichten op de grid. De voetballers Neymar en Marco Verratti (met zijn vriendin Jessica Aidi), Kylie Minogue en FIFA-baas Gianni Infantino, om er een paar te noemen.
Inmiddels staat alles en iedereen al een tijdje op de grid! Nog 20 minuten.
Kans op regen?
Niet heel ver buiten Monaco hangt er trouwens ook nog wel wat neerslag in de lucht. Houden we het vanmiddag droog, voorlopig is het lekker zonnig, of gaat het toch nog regenen? Zo nat als vorig jaar zal het waarschijnlijk sowieso niet worden.
Routekaartje
Hier moet het vanmiddag allemaal gaan gebeuren. Een iconisch rondje van 3,3 kilometer, waarop je bijna niet kan inhalen. De coureurs zullen alle beroemde plekken weer passeren: verremmen in Sainte-Dévote, Casino, de tunnel, de chicane ná de tunnel, het zwembad, etc. Dit is overigens ook het enige rondje waar de FIA niet vasthoudt aan de minimum raceafstand van 305 kilometer.
Reactie De Vries
Nyck de Vries sprak van zijn 'beste kwalificatie'. Hij begint vandaag als twaalfde.
Reactie Verstappen
Dit zei polesitter Max Verstappen na afloop van de kwalificatie tegen Viaplay!
Pérez wacht 'onmogelijke race'
De grote verliezer van de kwalificatie? Sergio Pérez. De Mexicaan, vorig jaar nog winnaar in Monaco, crashte en wacht een inhaalrace. Maar juist dat is hier zo moeilijk. ,,Ik ging over de limiet en werd passagier. Ik kon niets meer doen. Ik ben echt héél teleurgesteld in mezelf en weet dat het morgen een onmogelijke race wordt."
Wat er nog mogelijk is? Wellicht is 2018 een referentiepunt, toen Max Verstappen achteraan startte en nog negende werd. De verwachting is dat nummer 2 in het kampioenschap Pérez sowieso verder achterop gaat raken bij zijn teamgenoot. Punten zijn al een hele prestatie. Hieronder de waslijst aan onderdelen die Red Bull heeft vervangen bij Checo.Kwalificatie
Laten we gauw even gaan kijken naar de kwalificatie van gisteren, volgens velen de belangrijkste van het jaar vanwege de geringe inhaalmogelijkheden in de race. Max Verstappen flirtte (en kuste) meermaals met de muur, om na een fantastische laatste sector tóch nog pole position te grijpen. In La Rascasse stak zijn neus voor de 'als een beest rijdende' Fernando Alonso. Check hieronder de samenvatting.
Weetjes
• De eerste GP van Monaco in 1950 werd gewonnen door Juan Manuel Fangio. Thuiscoureur Louis Chiron eindigde als derde en dat is nog altijd het beste resultaat van een Monegask in deze grand prix. Hallo, Charles Leclerc...
• Max Verstappen (38 zeges) kan vanmiddag Sebastian Vettel passeren als succesvolste Red Bull-coureur wat betreft overwinningen
• Verstappen (1999) zal vanmiddag als zevende coureur in de Formule 1-geschiedenis zijn 2000ste raceronde leiden. Van de huidige coureurs ging alleen Lewis Hamilton (5447) vaker aan kop in een grand prixVoorbeschouwing
Heeft Max Verstappen met zijn sterke kwalificatie de Grand Prix van Monaco al definitief naar zich toe getrokken? Op papier kan alleen een matige start en een flinke dosis chaos aan de Cote d’Azur hem nog van zijn vierde overwinning van het seizoen afhouden. Lees hier de voorbeschouwing van onze verslaggever in Monte Carlo!
Bonjour
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de 90ste Grand Prix van Monaco! Alleen Groot-Brittannië en Italië stonden vaker op de kalender en Max Verstappen hoopt voor de tweede keer te winnen in zijn thuishaven. Wordt het spektakel of een betrekkelijk saaie 'optocht'? Veel zal afhangen van een goede start! Hoe dan ook volgen we het hier vanaf 15.00 uur.