VERSTAPPEN PAKT POLE
Helemaal aan het eind gaat George Russell nog naar P2 en Lewis Hamilton naar P3! Het gebeurt allemaal op enkele tienden van Max Verstappen, die de concurrentie héél even laat hopen maar uiteindelijk orde op zaken stelt.
Verstappen haalt er in één keer een halve seconde af: 1.16,732! Dit zal toch zeker genoeg zijn?
We horen Verstappen nu klagen over het terugschakelen. De wereldkampioen staat ook als enige nog binnen.
Uiteindelijk komt de Nederlander daar dan toch nog. Dat zal betekenen dat ze geen regen verwachten bij Red Bull.En daar is hij: 1.17,262 voor Verstappen. Negen duizendsten onder de tijd van Hamilton, maar dus wel nog twee tienden minder snel dan in Q2.
Of de regen komt, vraagt Sainz. 'In 4 minuten.' De kwalificatie duurt er nog ruim 5...Inderdaad. Hamilton, Alonso, Russell, Sainz en Leclerc gaan allemaal sneller dan Verstappen. De topfavoriet móét zo.
Verstappen opent het bal met een 1.17,578. Dat heeft hij al beter gedaan, dus dit is toch een kansje voor de concurrentie. Dat moet later toch echt nog wat harder.
Leclerc krijgt te horen dat het aan het einde van Q3 nog weleens kon gaan regenen. Snel neerzetten dus die tijden!
Start Q3
Let's go! Hoe zien de voorste startrijen er morgenochtend uit? Over iets meer dan 12 minuten weten we het.
Misschien ook interessant om voorafgaand aan het belangrijkste gedeelte even te kijken naar de stand van zaken bovenaan de tijdenlijst. Daar zien we dat de gehele top 7 binnen een halve seconde staat van Verstappen. Het gat naar nummer 2 bedraagt daar dan wel weer de helft van, dus het blijft Max' pole om te verliezen...
Ook bijzonder: de vijfde tijd van Hülkenberg! Hij rijdt een hele sterke kwalificatie.Einde Q2
Voor De Vries blijft het bij de tijd die hij al had staan. Tsunoda komt toch nog onderdoor, dus het wordt morgen P15 voor onze landgenoot. De afvallers: Ocon, Tsunoda, Norris, Magnussen, De Vries.
© AFP — Nyck de Vries. De Vries is met een verbetering naar P13 gegaan, nu weer voor zijn teamgenoot en Magnussen. Maar we zijn nog niet klaar!
Zich verbeteren doet ook Verstappen: 1.17,056. Daar heeft hij nog bijna een vogel onder zijn auto zitten.De volgende coureurs zitten 5 minuten voor het einde op de wip:
11. Tsunoda
12. Gasly
13. Magnussen
14. De Vries
15. NorrisRussell gaat met een verbetering naar P4. Hij is normaal gesproken wel veilig, Hamilton zal op P8 zeker nog een keer moeten.
Norris door het grind bij bocht 1! Hij kan verder.
De Vries komt vooralsnog niet aan zijn tijd uit Q1. Dat moet beter.Geen probleem voor Verstappen: 1.17,219. Dat is ruim voor de voorlopige nummer 2 Leclerc.
Alonso duikt in het gat en komt tot op 0,064 seconde van Max.Wat zou Stroll zijn ploeggenoot graag verslaan in deze kwalificatie. Voorlopig is hij met 1.17,616 zes honderdsten sneller dan Alonso.
Terwijl Verstappen daar even flink wijd gaat.Alpine wacht nog even, de rest is alweer onderweg en begint stilaan aan de eerste pushronde.
Start Q2
Tijd voor het volgende kwartier! Na deze mini-sessie vallen de volgende vijf coureurs af en De Vries komt als eerste de baan op. Q3 zou normaal gesproken een brug te ver zijn, maar we laten ons graag verrassen.
Einde Q1
Jawel, De Vries stoot met de veertiende tijd door tot het tweede gedeelte van de kwalificatie! Dat geldt niet voor Piastri, Zhou, Sargeant en Pérez, wiens kwalificatie in de grindbak eindigde.
De Vries zat inmiddels in de 'elimination zone', maar gaat nu toch weer naar P12. Hij is in ieder geval sneller dan teamgenoot Tsunoda, maar gaat hij ook Q2 halen? Nog 2 minuten.
Hij zakt weer een plaatsje als Norris nipt sneller gaat.Met nog 5 minuten te gaan bevinden de volgende coureurs zich in de gevrarenzone:
16. Sargeant
17. Bottas
18. Piastri
19. Magnussen
20. PérezEn niet veel later is daar Verstappen gewoon weer: 1.17,469.
De Vries gaat op 1,283 seconde naar P12.Albon is ook lekker bezig hoor. Hij zet hem op 0,080 seconde van Verstappen op de tweede plek. De Ferrari's komen daar al niet aan!
Alonso wel. Dat was een prima rondje van de Spanjaard, die naar 1.17,832 gaat. Sneller dan Max dus, voor wat het nu al waard is.Wat heeft die Hülkenberg in de eerste sector gedaan zeg? Verstappen komt daar niet aan de tijd van de Duitser, maar uiteindelijk duikt hij er toch onder: 1.18,063 en P1 voor nu.
Alonso komt op een seconde uit en zal vermoedelijk nog een keertje willen gaan.Groen licht
Verstappen verlaat als eerste de pitstraat. Hij was net bezig aan een (niet vlekkeloze) vliegende ronde toen zijn teamgenoot uit de bocht vloog.
De RB19 wordt weggetakeld en om 07.14 uur Nederlandse tijd gaan we weer verder. We zien eigenlijk iedereen twee opwarmrondes doen vooraleer aan een snel rondje te beginnen, dus de coureurs zullen de tijd goed willen benutten.
We hebben nog 11 minuten op de klok (die stilstaat) en onder anderen Verstappen, Alonso, de Mercedessen en de Ferrari's hebben nog helemaal geen tijd staan.
Stel je voor dat het nú gaat regenen... De radar lijkt ons iets anders te vertellen.Code rood
Het gaat van kwaad tot erger voor Pérez! Hij staat helemaal vast in de grindbak. Einde normaal voor de nummer 2 in het wereldkampioenschap, normaal gesproken.
'We moeten dat probleem oplossen. Het is weer hetzelfde probleem.'De eerste tijden druppelen inmiddels binnen, als Sargeant voor een gele vlag zorgt in de laatste sector. Hij was bezig aan een aardig rondje, maar spint dan net voor de ingang van de pitstraat.
Start Q1
Daar gaan we. Meteen is het druk aan het einde van de pitstraat! Niet gek met die onzekerheid rond de regen.
De kans op regen voor deze sessie wordt door de FIA op liefst 90% geschat!
Hamilton niet comfortabel
Niemand stond in de GP van Australië vaker op pole position dan Lewis Hamilton - acht keer maar liefst. De kans dat de Brit daar weldra een negende aan toevoegt is bijzonder klein. Zo heeft Hamilton het bijvoorbeeld lastig met zijn positie in de Mercedes. ,,Als je thuis in je auto zou zitten en je zet de wielen recht onder je benen, dan zou je ook niet blij zijn als je op een rotonde afrijdt", aldus de zevenvoudig wereldkampioen, die met Mercedes de hoop op een goed jaar sowieso al een beetje heeft opgegeven.
© AFP — Lewis Hamilton. Routekaartje
Dat circuit ziet er trouwens als volgt uit. Bijzonder is met name dat we dit jaar voor het eerst vier DRS-zones hebben! Dat zal morgen wellicht van pas komen in het hoofdnummer. Voor vandaag zal het vooral zorgen voor extra snelheid over één ronde. En wellicht nog wat momenten in bijvoorbeeld bocht 1, zoals we al het hele weekend zien.
© FIA — Plattegrond Albert Park. Regen op komst?
De vraag die in Australië natuurlijk gesteld wordt, is of het ook nog gaat regenen.
Update: ja. Inmiddels druppelt het licht boven het circuit!,,Ik kan deze sessie niet geloven", verzuchtte Sergio Pérez eerder vannacht over de boordradio. De Mexicaan worstelde duidelijk met de balans in zijn RB19, op een baan waar grip vinden sowieso lastig blijkt. Met dat, plus de Saoedische kwalificatie in het achterhoofd, zal er in de garage van teamgenoot Max Verstappen misschien ook nog een heel klein beetje onzekerheid zijn. De wereldkampioen kennende zal hij echter vooral naar zichzelf kijken.
© AFP — Sergio Pérez tijdens VT3. Slottraining
We kunnen het ons voorstellen als 03.30 uur een beetje vroeg was na een hopelijk gezellige vrijdagavond. Lees hier het verslag met alles wat er gebeurde in de slottraining, of check hieronder de samenvatting. De conclusie is dat de concurrentie zo meteen weer van goeden huize zal moeten komen om Max Verstappen van pole position af te houden. Fernando Alonso kwam nog redelijk in de buurt, Sergio Pérez kende een ellendige generale repetitie.
Good morning Melbourne
Goedemorgen en welkom in dit liveblog voor de kwalificatie voor de GP van Australië! Bij slechts twee van de laatste negen edities won de coureur op pole position ook daadwerkelijk de race, maar dat zal het doel van Max Verstappen niet veranderen. Is hij te kloppen over één ronde? Vanaf 07.00 uur gaan we het hier samen meemaken.