Crash Schumacher
Na de vlag hebben we nog een crash gehad van Mick Schumacher in bocht 8! Met de voorkant van zijn Haas beukt hij de muur. Dat wordt geen lunch voor zijn monteurs en een race tegen de klok voor VT2.
Einde VT1
En zo komt deze openingstraining alweer tot een einde! Heel veel bijzonderheden hebben we nog niet gezien, al denken ze daar bij Alpine waarschijnlijk anders over: Fernando Alonso bovenaan, alsof het weer 2006 is. Max Verstappen besluit de eerste sessie als zesde op dik een seconde.
Arigato voor het volgen en heel graag tot over een paar uurtjes, als we rond de klok van 08.00 uur weer terug zijn voor VT2!Toch nog wat actie in de slotminuten. Daarvoor danken we Alfa Romeo en in het speciaal de Chinees Zhou.
Grote kans dat Alonso deze eerste sessie als snelste afsluit. Iedereen staat weer binnen en de rondetijden zullen in deze omstandigheden alleen maar oplopen.
Zo zeg, Leclerc. Die gaat even volle bak de grindbak in. Het is weer een stuk natter aan het worden.
Het is natuurlijk nog early days, maar de Alpines maken hier nu al een goede indruk. Alonso gaat namelijk weer naar 1.42,248.
Verstappen staat inmiddels weer zonder helm in de pitbox. Hij heeft voor nu genoeg gezien.Ocon is trouwens naar een 1.43,022 gegaan. Drie tienden rapper dan Max dus.
Leclerc doet het nu nog wat beter: 1.42,634.Verstappen haalt in één klap 3,7 seconden van de snelste tijd af: 1.44,059. Intermediates zijn momenteel dus de way to go, maar met de door Red Bull voorspelde regen is het de vraag hoelang die goed blijven.
Ocon en Bottas sluiten aan.Terwijl Latifi een bochtje mist en kort voor gele vlaggen zorgt in de tweede sector.
Jawel hoor, onze voorspelling komt uit. De training is iets meer dan een halfuur oud, wanneer Verstappen zich laat zien. Op groene banden - intermediates dus.
De Nederlander krijgt te horen dat de regen over een minuut of 5 gaat aantrekken. Dan moet je snel zijn op die inters...We zien Verstappen met zijn helm op in de garage staan. De missie dit weekend: 8 punten meer pakken dan Leclerc en 6 meer dan Pérez. Winnen en de snelste raceronde is genoeg voor titelprolongatie, check hier alle scenario's!
Sainz meldt nu een geluidje aan boord, wellicht iets aan zijn motor. Het team gaat kijken in de data.
We kunnen ons een training van vorige week herinneren waarin ook de full wets van stal gehaald werden. Toen wachtte Verstappen tot de baan rijp was voor intermediates. Is dat ook nu het plan? Daar is nu wel Hamilton.
Leclerc komt over de streep in 1.49,103. Daarmee is hij momenteel sneller dan Sainz en Schumacher, maar dit is natuurlijk nog helemaal niets waard.
We zien nog geen tijden op het bord verschijnen. Ongeveer de helft van het veld heeft een verkenningsronde gedaan, onder wie de Ferrari's.
Stroll: 'Er is niet zoveel staand water.' Toch is hij flink aan het sprayen. Leclerc geeft hem gelijk. 'We kunnen al bijna naar inters.'Volop symboliek voor Verstappen
Matchpoint nummer 2 voor Max Verstappen op het thuiscircuit van Honda! Voor het eerst sinds 2019 zijn we terug op Suzuka. Een baan waar de Nederlander van houdt, maar óók nog nooit wist te winnen. Lees er alles over in onze rubriek Track Record. (Premium)
Een minuutje of 5 gaat voorbij zonder actie, voordat Magnussen en thuisfavoriet Tsunoda hun auto's het asfalt opdraaien. Niet geheel verrassend doen zij dat op full wets.
Start VT1
De klok slaat twaalf keer in Japan en de pitstraat is open, maar heel veel actie levert dat nog niet meteen op.
Het is een druilerige ochtend op het circuit van Suzuka: 15 graden en nat. De regenbanden zullen van stal worden gehaald voor dit trainingsuur, mocht er al echt veel gereden gaan worden. Vrijdag en zondag regen, zaterdag wat mooier. Dat was de voorspelling.
Welkom
Goedemorgen, vroege vogels! Welkom in dit liveblog voor de eerste vrije training bij de GP van Japan, terug van weggeweest. Hoe opent Max Verstappen dit mogelijke kampioensweekend, waarin hij alles helemaal zelf in de hand heeft? Hier volgen we alle ontwikkelingen.