VERSTAPPEN WINT IN MONACO!
Daar is hij! Max Verstappen wint de Grand Prix van Monaco en is meteen ook de Nederlandse WK-leider in de geschiedenis van de Formule 1. Een historische dubbelslag!
78/78
Verstappen is bezig aan zijn laatste ronde. Een ererondje normaal gesproken!
77/78
Het is aftellen. Nog twee rondjes voor de Nederlandse leider.
74/78
Met nog 5 rondes te gaan loopt Serena Williams alvast naar de pitmuur. Zij gaat zo als het goed is Verstappen afzwaaien als winnaar.
72/78
Dat extra puntje lijkt inderdaad met Hamilton mee te gaan. Het WK-verschil zou daarmee vier punten zijn in het voordeel van Verstappen.
68/78
Hamilton met een tweede stop. Hij neemt daarmee genoegen met P7 en gaat vol voor de snelste raceronde. Die neemt Tsunoda zojuist over, dus dat moet mogelijk zijn.
Zien we daar ineens Verstappen achter Hamilton zitten. Dat is ook wat, al is de wereldkampioen op deze banden normaal gesproken sneller.67/78
Daar is Pérez dan toch aan de staart van Norris, 11 rondes voor het einde! Gaan er straks twee Red Bull-coureurs naar het podium?
63/78
Stroll is de eerste coureur under investigation. Hij schijnt niet helemaal goed gepositioneerd te hebben gezeten bij de uitgang van de pit lane.
Vijf minuutjes later volgt het verdict: no further action.61/78
Leuke en ook wel opvallende boordradio bij Norris. 'Veel coureurs beginnen fouten te maken, dus hou je focus.'
Ondertussen lukt het Sainz nog niet echt de druk op te voeren. Verstappen loopt uit naar meer dan 5 seconden.57/78
We gaan ons er toch even aan wagen. De virtuele WK-stand is als volgt:
1. Verstappen (105 punten)
2. Hamilton (100)
3. Norris (56)56/78
Sainz en zijn engineer bespreken een plannetje om naar Verstappen toe te rijden. 'Laten we de druk wat opvoeren, wie weet', aldus de Spanjaard. Hij ziet de Red Bull voor zich rijden.
53/78
De rondetijden van Verstappen en Sainz zijn nagenoeg identiek. Daardoor blijft het verschil stabiel op iets meer dan 3 tellen.
52/78
Ricciardo krijgt de blauwe vlag en moet teamgenoot Norris voorbij laten gaan. Wat een pijnlijke voor de Australische ex-winnaar van deze GP. De Brit stak trouwens netjes zijn hand op naar zijn collega.
48/78
Terwijl Sainz zich nog altijd niet gewonnen geeft, heeft Pérez zijn zinnen nog gezet op een podiumplaats. Hij heeft de snelste raceronde in zijn bezit en jaagt op Norris.
Dat klopt bij nader inzien niet echt, drie rondes later bedraagt het verschil tussen Norris en Pérez 7 seconden.42/78
Al met al groeit het gat van Verstappen richting achtervolger (en voormalig teamgenoot) Sainz niet. Sterker nog, het is nog maar zo'n 3 seconden.
Pitstop Bottas
Hier ging het allemaal mis voor Bottas. Wat een dramatische middag voor Mercedes (zeggen we met nog 38 rondes te gaan).
De wielmoer boorde zich vast in de as en kon niet meer verwijderd worden, aldus Mercedes via de BBC.36/78
Een ronde later komt Pérez inderdaad naar binnen en leidt Verstappen opnieuw. De Mexicaan komt terug op P4. Dat hebben ze uitermate goed uitgekiend bij Red Bull Racing.
34/78
En daar is ook Max. Wat een vlekkeloze pitstop, 2 tellen op de kop af. Teamgenoot Pérez is nu wel leider, maar moet nog binnenkomen.
Hamilton kan niet geloven wat hij te horen krijgt. 'We gaan ook nog een plek verliezen op Pérez.'33/78
Fraai gevechtje bij de pitstop van Vettel. De Duitser keert terug op de baan en slaagt erin Gasly net van zich af te houden. Hamilton ziet het vlak voor hem gebeuren en baalt enorm van zijn stop. Dat geeft hij duidelijk te kennen over de radio.
Einde verhaal voor Bottas
Dramatische stop voor Bottas! De wielmoer lijkt niet te werken en ze krijgen de rechter voorband niet los. Hij verliest positie na positie. Einde verhaal?
Ja! De Fin valt uit en pakt dus geen punten.30/78
Hamilton komt als eerste binnen en gaat naar harde banden! Van P6 komt hij terug op P8, geen verkeerde stop voor hem. Mercedes hoopt hier wat te kunnen winnen, lukt dat?
25/78
De blauwe vlaggen worden inmiddels gezwaaid voor Mazepin en nu ook Schumacher. Verstappen zet de twee Haas-auto's op een ronde.
22/78
Ondertussen meldt Bottas aan zijn team dat zijn linker voorband wat slijtage begint te vertonen. Het verschil is nu ruim 3 tellen in Nederlands voordeel. En wie komt daar juist dichterbij... juist, Sainz.
Reactie Leclerc
Charles Leclerc verscheen zojuist voor de camera van Ziggo Sport, uiteraard teleurgesteld. Nog nooit haalde hij in zijn Monaco de finish. ,,Dit is een lastige om te incasseren. We waren het hele weekend snel, het team had goed werk geleverd om hier te kunnen vechten voor de winst", aldus Leclerc, die dus geen problemen had met de versnellingsbak maar met zijn aandrijfas. ,,Het is zoals het is."
18/78
De data-experts van de Formule 1 vertellen dat leider Verstappen momenteel de beste pace heeft, voor Vettel (P7) en Bottas. We kruipen stilaan naar de belangrijke pitstops toe.
'Ik ben erg blij met hoe mijn banden het volhouden', aldus Verstappen over de radio.16/78
We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat het nog niet op de limiet gaat. Banden sparen speelt op Monaco natuurlijk ook een grote rol.
Het is vooralsnog een race zonder veel spektakel... en daar is Verstappen waarschijnlijk allang blij mee.Herhaling start
Hierbij de herhaling van de start. Zo sloeg Verstappen de eerste Finse aanval af.
12/78
De Nederlander trapt het gaspedaal weer even wat verder in, met een nieuwe snelste raceronde. Hij loopt nu tiende voor tiende ietsje uit op Bottas, al is het nog altijd geen 2 tellen.
8/78
Goed nieuws voor Verstappen is het feit dat Sainz zich nog niet gewonnen geeft. Hij stelt alles in het werk het gat naar Bottas te dichten.
5/78
We kunnen ook nog niet echt zeggen dat Hamilton in de nek van Gasly zit te hijgen. De Fransman houdt de WK-leider op bijna twee tellen voorlopig.
3/78
Verstappen heeft het voordeel van de schone lucht en klokt een paar keer de snelste raceronde. Hij hoopt nu aan een gat te kunnen gaan bouwen, maar zijn Finse achtervolger zit op een seconde. Het verschil met Sainz daar weer achter is al wat groter.
2/78
Iedereen komt zonder kleerscheuren de eerste ronde door. Verstappen, Bottas, Sainz, Norris, Gasly, Hamilton is de volgorde.
START
De lichten gaan uit en Verstappen duikt meteen naar binnen. Hij houdt Bottas in de eerste bocht van zich af.
Formation lap
We zijn onderweg voor de formatieronde. Verstappen leidt het treintje op weg terug naar de grid, iedereen lijkt in ieder geval weg te komen.
Routekaart
Hierbij nog even het routekaartje voor vanmiddag! Saint-Dévote, het casino, de tunnel met daarna de chicane, het zwembad... ze komen allemaal weer voorbij!
De nieuwe grid, met onze landgenoot startend vanaf P2: Verstappen, Bottas, Sainz, Norris, Gasly, Hamilton.
Leclerc start niet
Wat een drama voor Ferrari, maar vooral Leclerc. Hij start definitief NIET aan zijn thuisrace, bevestigt zijn team.
,,Charles zal niet starten vanwege een probleem met de linker driveshaft, die niet op tijd te repareren is."Officieel: Verstappen start vooraan
Daar is de bevestiging: Charles Leclerc haalt het niet om vanaf de grid te starten. Dat betekent dus dat Max Verstappen alsnog vooraan start! Volgens de FIA blijft P1 leeg en blijft de grid verder zoals hij is.
Problemen Leclerc
Alsnog problemen met de versnellingsbak voor Charles Leclerc?! Bij een testronde rijdt iedereen hem voorbij. ,,Nee, nee, nee." De motorkap is er inmiddels af. De Monegask sloeg zijn handen op zijn helm/hoofd. Wist hij al genoeg?
Over Lewis Hamilton gesproken, die zal de nodige risico's vanmiddag vermoedelijk (laten we het hopen voor een mooie race) niet schromen. Het gebrek aan inhaalmogelijkheden maakt het voor het team van Mercedes allemaal nog wat moeilijker, en dus kijken ze naar kansen bij de pitstops. Teambaas Toto Wolff heeft al aangekondigd bereid te zijn risico's te nemen, maar niet koste wat kost. ,,P7 is nog altijd zes punten", aldus Wolff via Motorsport.com.
Dit zijn de mogelijke strategieën volgens Pirelli. We verwachten een-stoppers van de mannen vooraan.