Hülkenberg houdt Verstappen van P3 af!
Daar is Bottas! Hij pakt - hoogstwaarschijnlijk - pole door zes honderdsten harder te gaan dan zijn teamgenoot.
Hamilton verbetert zich!
Max rijdt achteraan en kan dus als laatste zijn tijd gaan verbeteren.
Met drie minuten op de klok komen de Mercedessen ook naar buiten op mediums!
Verstappen doet het op softs. Wat gaat dit opleveren?Verstappen laat wat te veel liggen in de eerste sector, vertelt hij aan zijn engineer. Vijf minuten te gaan!
Voorlopig is de volgorde vooraan Hamilton (1.25,284), Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Verstappen.
Allemaal naar buiten voor een vroege run. Onder meer Verstappen doet dat op geel, terwijl de teams toch een 'gratis' setje rood krijgen voor Q3. Wellicht gaat Max voor twee runs, of hij spaart het setje voor in de race.
Start Q3
Nu gaat het erom. Wie pakt pole. Wordt het net als vorige week op deze baan Hamilton, of kan Bottas roet in het eten gooien? Zij lijken de enige reële kanshebbers, maar we zullen het de komende 12 minuten zien!
Einde Q2
Vettel en Sainz missen de slag! Bijzonder tegenvallend. De volgende coureurs vallen af: Ocon, Vettel, Sainz, Grosjean en Russell. Verstappen gaat dus voor een afwijkende bandenstrategie en start morgen op hard. De rest om hem heen doet dat op mediums of softs.
Nog een halve minuut!
Verstappen neemt het risico en blijft binnen! Hij heeft dus vertrouwen in die ronde op de harde band.
Ook Vettel, Bottas en Hamilton komen op softs de baan op. Voor Vettel is dat toch wat meer noodzaak dan die andere twee.
Russell voorlopig naar P12, op de zachtste band dus. Daar moet hij dus morgen op gaan starten.
Op Russell (op softs, kan leuk worden) na staan alle overgebleven coureurs in de pitbox in afwachting van een laatste snelle stint.
Leclerc is negen tienden sneller dan Vettel, die met 6,5 minuut op de klok een tandje bij moet zetten.
Geen beste bochtencombinatie van Hülkenberg. Hij schiet daardoor half de baan af en hard over de kerbs. Is er iets beschadigd?
In de eerste stint gaat Bottas op mediums een halve tel sneller dan Hamilton. Ricciardo volgt, dan Verstappen (harde band) op een kleine seconde van Bottas.
En weer door! Een kwartier, waarna opnieuw vijf coureurs afvallen. En welke compound starten de toppers op? We gaan het zien.
Einde Q1
Dat was het voor het eerste kwalificatiegedeelte, dat Russell knap overleeft in tegenstelling tot de volgende coureurs: Kvyat, Magnussen, Latifi, Giovinazzi en Räikkönen.
Bij Kvyat brak er naar eigen zeggen iets af in de vloer. De Rus is zichtbaar niet blij met zichzelf...Albon stelt orde op zaken en klokt de derde tijd.
Russell naar P8 in eerste instantie. Iedereen is sneller onderweg, dus we gaan zien wat het waard is.
Nagenoeg iedereen gaat nu nog een keer langs start/finish komen, Verstappen blijft binnen.
Albon (P16) wordt met 3 minuten te gaan gedwongen om nog een keer naar buiten te gaan. Geen luxe voor de Red Bull-coureur, die in de gevarenzone staat:
16. Albon
17. Magnussen
18. Räikkönen
19. Giovinazzi
20. LatifiEen incidentje tussen Russell en Ocon. Die laatste gaat niet aan de kant op 'Hanger Straight'. Russell over de radio: 'Mate, that was mega dangerous.' Ook Ocon geeft meteen toe dat hij fout zat en er waarschijnlijk een (grid)straf gaat volgen. Daar wordt sowieso na de sessie al naar gekeken.
Nu tikken Hamilton (1.26,818) en Bottas de Nederlander weer naar P3.
Verstappen naar 1 in zijn eerste snelle ronde: 1.27,154. Dat moet eigenlijk al genoeg zijn voor Q2. 'Very windy out there.'
Dat geldt niet voor ploeggenoot Albon, die de dertiende tijd neerzet na een allesbehalve vlekkeloze ronde.Hamilton en Bottas gaan nipt onder de tijd van Hülkenberg: 1.27,175 voor de Fin.
Ook Verstappen is inmiddels onderweg trouwens. Zoals de meesten doet hij dat op softs. Wat is de strategie per gedeelte van de kwalificatie, soft-medium-soft?
De Haas-coureurs noteren de eerste tijden, waarna Hülkenberg volgt: 1.27,279.
Hülkenberg is trouwens de eerste coureur buiten. Als er al problemen waren, lijken deze dus opgelost. Grosjean, Russell en Magnussen volgen.
Start Q1
Het zonnetje schijnt, er staat wat wind en de lichten springen op groen. Q1 is begonnen, over 18 minuten nemen we afscheid van de eerste vijf coureurs!
Zeven minuten voor de start van Q1 wordt er druk gesleuteld aan de wagen van... jawel, Nico Hülkenberg. Laten we hopen dat afgelopen zondag zich niet herhaalt en de Duitser gewoon kan gaan kwalificeren.
Dan nog even de samenvatting van de slottraining. Zo'n twee uur geleden bleef Verstappen, mede dankzij een incidentje met Stroll, steken op de zevende plaats. Mercedes heerste.
Dan een van de belangrijkste onderwerpen van vanmiddag... en eigenlijk dit hele weekend: de banden. Afgelopen zondag zorgden een aantal klapbanden voor een spectaculaire finish, maar deze week gebruiken de teams compounds die nog één tandje zachter zijn.
Met name het feit dat de softs heel snel veel slijtage vertoonden in de trainingen kan het interessant maken. Waarschijnlijk gaan de teams morgen voor 2-stoppers, terwijl dit hele verhaal ook de kwalificatie kan beïnvloeden (al zal Q3 waarschijnlijk gewoon op softs zijn).Vorige week hadden we de Grand Prix van Groot-Brittannië. Nu racen we op hetzelfde circuit, maar net zoals in Oostenrijk het geval was kunnen we natuurlijk niet twee keer dezelfde naam gebruiken. Daarom is bedacht dit weekend het 70-jarig bestaan van het F1-wereldkampioenschap te vieren, op de baan waar het in 1950 begon: Silverstone.
Verstappen zelf was realistisch en zei gisteren niet te denken Mercedes af te kunnen troeven in de kwalificatie. ,,Ik denk dat het tijdens de kwalificatie vrij close kan worden met de mannen achter ons, al kan het tijdens de race zomaar weer zo zijn dat ik in niemandsland rijd", waren zijn woorden na de vrijdagtrainingen.
Welkom
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de kwalificatie bij de 70th Anniversary Grand Prix. Wordt het weer een voorspelbare kwalificatie met een 1-2 voor Mercedes en Max Verstappen op 3, of gebeurt er iets verrassends? Q1 gaat hoe dan ook om 15.00 uur van start.